28 november 2018

Excursie naar EKOZ Kippenfarm

Steenweg 23, 4423 AL Schore, aanvang 11.00 uur
Lunch bij brasserie Caisson te Kapelle om ca. 13.00 uur

EKOZ is een pluimveebedrijf voor de productie van scharrel- en vrije uitloop eieren. Bij het bedrijf worden de leghennen ook opgefokt. Dit betekent dat de ééndagskuikentjes in een speciale goed verwarmde stal komen waar ze kunnen scharrelen en leren springen/fladderen om later hun weg te vinden in de legstal. De opfokperiode duurt 17 tot 18 weken, waarna ze verhuizen naar een legstal.
Er zijn ook vrije uitloop kippen. Deze kunnen vanaf 10 uur ’s ochtends naar buiten. Onder de wilgen en op het weiland kunnen ze scharrelen. Als het ’s avonds donker wordt komen ze naar binnen en op de zitstok te slapen.
EKOZ is winnaar van de innovatieprijs leg 2016 mede vanwege het verwerken van insecten in het veevoer. Eigenlijk een heel natuurlijke en dus vanzelfsprekende zaak. Het oerdieet van de kip bestaat uit granen, zaden en insecten.