27 november 2019
Abdij te Middelburg, 11.00 uur, met dames!

Excursie Statenzaal Provinciehuis met dames e.d. Abdij Middelburg

Met daarna lunch bij restaurant "De Gouden Bock", Damplein 17 te Middelburg.
Er kan geparkeerd worden op de Dam en te voet (+/- 100 mtr.) naar provinciehuis worden gelopen.

De abdij in Middelburg werd omstreeks 1100 gesticht door monniken uit Vlaanderen, de Norbertijnen. Het klooster verwierf enorme rijkdommen en de abt behoorde tot een van de machtigste en invloedrijkste in Zeeland. Na de verovering van de stad door de prins van Oranje in 1574 werden de monniken gedwongen te vertrekken. Het complex werd, met uitzondering van de kerken, in gebruik genomen als zetel van de Staten van Zeeland en heeft nog steeds deze functie.

In mei 1940 werd de Abdij bijna helemaal verwoest. Maar al snel begon men met de wederopbouw.

U krijgt een rondleiding door het complex waarbij u een indruk krijgt hoe het gebouw vroeger en nu gebruikt wordt. Zo neemt u plaats in de Statenzaal waar nu de Zeeuwse Provinciale Staten zetelen. Daarna doet u een stap in het verleden en bekijkt u de indrukwekkende crypte waar in vier kelders sarcofagen met fresco’s (schilderingen) te zien zijn. Vervolgens wandelt u door de eeuwenoude Kloostergangen naar de kruidentuin. Ten slotte bekijkt u de Koorkerk, Nieuwe Kerk en de Wandelkerk.

Omdat de te bezichtigen locaties nog steeds in gebruik zijn, zijn de bezoeken altijd onder voorbehoud.

In de “Rondleiding Abdijcomplex Middelburg” is inbegrepen:
- Bezichtiging Statenzaal
- Bezoek aan de crypte